دانشگاه سیستان و بلوچستان

تاریخ: 25 اسفند 1400

قدردانی مدیر کل دفتر برنامه ریزی وزارت علوم از مطالعات نظامدار معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی از معاونت آموزشی دانشگاه، اعضای هیات علمی و کارشناسان دانشگاه سیستان و بلوچستان تقدیر کرد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی نامه‌ای از اقدامات معاونت آموزشی دانشگاه، اعضای هیات علمی و کارشناسان دانشگاه سیستان و بلوچستان به واسطه‌ی اهتمامی که در جهت مبنا قراردادن تصمیمات و اقدامات آموزشی بر مطالعه‌ی نظام‌دار و پژوهش داشته‌اند تقدیر کرد.
دکتر فرهاد شهرکی در این رابطه گفت: در طراحی و اجرای اقدامات انجام شده در حوزه معاونت آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۰، سه اصل مدنظر قرار گرفته است:
چابک سازی، استفاده از خرد جمعی، تخصص گرایی.
با تکیه‌ بر این سه اصل، حوزه معاونت آموزشی از اواخر سال ۱۳۹۹ اقدام به ایجاد کارگروه‌های تخصصی برای بررسی مسائل کلان حوزه معاونت آموزشی نمود. این کارگروه‌ها در موضوعات به روزرسانی آیین نامه‌ها و فرایندها و اتوماسیون خدمات آموزشی، تقویت توان اشتغال پذیری دانشجویان و بازنگری برنامه درسی، نظام‌نامه اخلاق آموزش، تعالی و استانداردسازی آموزش الکترونیکی، ارتقا رتبه‌بندی آموزشی، توانمندسازی اعضای هیئت‌علمی و ارزیابی کیفیت آموزشی، امور دانش آموختگان، و فصلنامه آموزشی به مرور تشکیل گردید. از ابتدای سال ۱۴۰۰، به‌منظور هدایت کارگروه‌ها و تعریف مأموریت‌های آنان، شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه با یک ترکیبی از اعضای چابک و متخصص، متشکل از معاون آموزشی و مشاور ریاست دانشگاه در امور آموزشی و یک فرد منتخب از اعضای هیات‌علمی خبره در مسائل آموزشی، شکل گرفت. به‌منظور بهره گیری بیشتر از خرد جمعی اعضای هیات‌علمی فعال در گروه‌های آموزشی، اعضای کارگروه‌ها به‌تناسب توانمندی و تخصصشان از هر دانشکده انتخاب یا معرفی گردیدند.
علاوه بر این، فصلنامه آموزشی دانشگاه از ابتدای سال ۱۴۰۰، با تعریف موضوعات کلان حوزه آموزشی برای هر فصل، از اعضای هیات‌علمی دانشگاه برای ارائه تجربیات زیسته و یا ایده‌های نوین آنان در قالب مقالات کوتاه و بلند دعوت به عمل آورد. با مشارکت اعضای هیات‌علمی در این فراخوان‌ها، چشم اندازی از طرح‌های نوآورانه و تحلیل‌های واقع گرایانه به روی حوزه آموزشی گشوده شد که توانست روشنگر مسیر فرارو در برنامه‌ریزی‌های این حوزه باشد.
گام مؤثر دیگر در بهبود عملکرد حوزه آموزشی در سال ۱۴۰۰، ارتقا خدمات الکترونیکی و اتوماسیون فرایندها با کمک متخصصین فناوری اطلاعات در این حوزه بود. باتوجه به غیرحضوری شدن فعالیت‌های آموزشی از ابتدای شروع کرونا و عدم حضور دانشجویان در دانشگاه، ارائه خدمات آموزشی به‌صورت الکترونیکی، در اولویت برنامه‌های این حوزه قرار گرفت. با اختصاص یک پست سازمانی در حوزه معاونت آموزشی به مدیریت فناوری اطلاعات آموزشی و بهره‌مندی از خبرگان، بخش زیادی از اهداف موردنظر در حداقل زمان ممکن محقق گردید. این کار، هم سرعت و دقت انجام خدمات آموزشی را به دنبال داشت و هم موجب افزایش رضایتمندی دانشجویان و اعضای هیات‌علمی از نحوه خدمت رسانی گردید.
با مشاهده‌ی اقداماتی از این دست، دکتر محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی نامه‌ی تشکرآمیزی به دانشگاه ارسال کرد.
متن نامه ایشان به شرح ذیل می‌باشد: